Ehk siis oma loo plaadile jäädvustamine.
Ma ei hakka siinkohal rääkima mis tark- või riistvara kasutada või muud sellist-, alljärgnev on nii ütleda “näpunäited” ja mõneti ka “kuldreeglid”, mida tasuks silmas pidada, kui tahad, et Su lugu ka salvestusel kõrvale hea kuulata oleks ja kõik instrumendid kenasti koos kõlaksid. Ei ole vahet, kas seejuures on tegemist päris pillidega sisse mängitud partiide või siis süntesaatorimuusikaga. Kasuks tuleb see info kindlasti ka neile, kes kodus fonogramme valmistavad.
Kirjutan antud materjali otses mõttes “puust ette ja punaseks”, et ka täiesti algajal oleks asjast ülevaade. Seega need, kes juba teavad-oskavad – ärge pahandage ja “libistage” teile ebavajalik lihtsalt üle ☺
Et asjad ausalt ära rääkida, tuleb alustada sellest, et panna paika mõisted/terminid.
Loo “purki püüdmine” koosneb laias laastus kolmest osast:
1) Salvestamine
2) Miksimine
3) Masterdamine ehk viimistlemine
SALVESTAMINE
Salvestamise puhul on asi lihtne - antud kontekstis mõistetakse selle all loo kõikide instrumentide ja partiide jäädvustamist eraldi audiofailidena, ehk siis eraldi “ridadena” kas siis salvestustarkvara või mitmerealise salvesti poolt.
Üldine “rusikareegel” on see, et salvestus toimub “kuivalt”, ehk siis effektid võivad olla lisatud küll lauljale-pillimängijale nii ütelda “abistamiseks”, kuid effekte ei jäädvustata.
Mina olen siinkohal erandina võtnud soolokitarri, sest väga raske on mängida soolot, kui draivi reaalselt ei kõla. Loomulikult oleks oluliselt parem püüda ka kitarriheli kinni kuivalt ja siis hiljem vastava tarkvara abil (Guitar Rig, Guitar Rack jne) saund viimistleda, kuid me ei räägi siinkohal siiski profistuudio teemast.
Kitarri reverbid – delayd – chorused jätaksin siiski salvestushekel mängust välja.
Tämbri/ekvalaiseri mõttes tasuks pillid seada nii, et need oleksid eraldi võttes kõrvale head kuulata ja kõlaksid võimalikult naturaalselt.
Hea vokaalimikrofoni puhul jätaksin ma vokaalil salvestuse ajaks ekvalaiseri puutumata, sama ka kõikide teiste instrumentide puhul, mida mikrofoniga salvestad.
Kas salvestus toimub nii ütelda “rida rea haaval” ehk siis iga pill eraldi, või kõik koos, kuid eraldi ridadele, sõltub Sinu tehnikast, võimalustest ja ka maitsest.
Valmis salvestus on misiganes formaadis (sõltuvalt salvestis) mitmerealine “projekt”, kus iga rida tähendab ühte instrumenti.
Mõned näpunäited:
• salvesta kõik instrumendid, mis vähegi seda võimaldavad, mikrofoniga. Nii saad puhatama ja naturaalsema heli.
Ehk siis näiteks piezoga akustilise kitarri või mõne muu akustilise keelpilli salvestamisel eelista alati mikrofoni piezole-helipeale VÕI salvesta need instrumendid kahele eraldi reale nii mikrofoni kui ka piezo kaudu.
• Vokaali salvestamisel eelista dünaamilisele mikrofonile “suure membraaniga” kondensaatormikrofoni.
Näiteks AKG Preception 420 on üks "taskukohase" hinnaga mikrofonidest see mida julgeksin soovitada (253 EUR).

Kui Sul seda ei ole, kasuta võimalikult head dünaamilist mikrofoni (näiteks Shure Beta 58 või SM 58).
NB ! ÄRA LASE LAULJAL MIKROFONI SÜÜA !!
Mikrofon peaks asetsema lauljast ca 20-25 cm kaugusel ! Nii ütelda “kuldseks kauguseks” loetakse 22,5 cm, kuid reaalselt tuleks eelnevalt leida just Sinu mikrofoni “magus kaugus”, kus heli kõlab täidlaselt ja soojalt ning ükski sagedus ei ole teistest üle.
Lase lauljal tekitada pikka ühtlast heli (aaaaaa) ning mikrofonile aeglaselt läheneda ja kaugeneda. Nii leiad selle “magusa koha” hõlpsalt.
Kindlasti kasuta POP filtrit, et liialt tugevad P tähed mikrofoni “kinni ei lööks”. Need ei ole kallid, täiesti toimiva POP filtri peaksid kättse saama uba ca 50 EUR eest.

Loomulikult oleks salvestuse juures hea kasutada ka "spider" hoidikut, mis isoleerib mikrofoni kõikvõimalikust füüsilisest mürast (põrutused jne).

Paljudel stuudiomikrofonidel on see kohe ostes kaasas (ka eelmainitud AKG Preception 420'l), kuid ka erladi ostes ei ole hind tappev ja jääb kusagile 30-40 EUR kanti.
Kui lauljal on liialt terav “S”, aseta mikrofon temast veidi kaugemale, kui see ei aita, kasuta dünaamilist mikrofoni !
Vokaali salvestamise puhul on väga oluline see, et ümbritsev ruum oleks võimalikult tuhm ja kõlatu. Loomulikult on olemas spetsiaalsed vokaaliruumid, kus on detailideni välja arvestatud iga sageduse peegeldumine, kuid fakt on see, et meil Sinuga sellist ruumi ei ole ja ei saagi olema, kuid halba ruumi ei saa vokaali salvestusest hiljem kuidagi eemaldada.
Seetõttu tasuks eelistada “as flat as possible” rusikareeglit, ehk siis isoleerida kogu ümbritsev ruum mikrofoni “kuuldeväljast”. Vaid nii saad kindel olla, et heli ei hakka salvestusel kumisema.
Üheks võimaluseks on soetada endale vastav akustiline “ekraan”.
Levinumad neist on SE Electronics “Reflexion filter”

ning SM Pro Audio Mic Thing.

Rahaliselt peaksid arvestama 200 – 286 EUR kulutusega, parim neist on paraku ka kalleim (SE Electronic Reflexion Filter).
Kuigi see investeering on ka kodustuudiosse (tegelikult ERITI kodustuudiosse) seda väärt, ei ole selline väljaminek paraku kõigile võimalik.
Siinkohal tuleb appi vana hea froteelina või paksem saunarätik, mille laulmise ajal üle enda ja mikrofoni paned. Nii nagu vanasti lapse-eas köha puhul “sooda auru” sai tehtud ☺
Nõme näeb välja, aga toimib päris hästi.
• Akustilise kitarri või bassi salvestamisel mikrofoniga soovitan kasutada “kahe mikrofoni võtet”.
Kui Sul on võimalik kasutada vaid üht mikrofoni, aseta see pillist umbes 30 – 45 cm kaugusele ning suuna sinna, kus pilli kael ja kõlakast kokku saavad.
Kahe mikrofoni puhul suuna teine lisamikrofon umbes 30 – 45 cm kauguselt kaela keskele ning salvesta mõlemad mikrofonid eraldi reale.
Nii saad hiljem panoraamiga “mängides” oluliselt avarama ning naturaalsema helipildi.
Kui Sinu kitarril on ka piezo, salvesta see lisaks kolmandale reale. Nii saad neid kolme rida hiljem kokku miksides vastavalt oma maitsele rõhutada kas piezo teravust, kitarri naturaalsust või kaelalt tulevat “freti”. Kui jätad piezo heli keskele ja annad kahele mirofonile kerge erineva panoraami, saavutad väga naturaalse ja nii ütelda “3d” reaalse kitarriheli.
Erinevalt vokaalist, on kitarri hea salvestada kergelt “helisevas” ruumis (ehk siis selline ruum, kus kajana jäävad kõlama "S" ja "T", näiteks mõni kiviseintega pesuruum või muu sarnane).
Mängija selja taha võiks jääda mõni hästi heli peegeldav sile pind.
• Basskitarr tasuks lindistada 100% kuivalt ning läbi aktiivse di-boxi. Nii tuleb heli puhtam ja konkreetsem.
• Salvesta kõik instrumendid ja helid maksimaalse võimaliku tugevusega, et miksimisel tuleks nivoosid pigem maha võtta, kui tõsta. Selmoel väldid liigset müra. Siinkohal ei pea ma silmas mitte seda, et karju hästi kõvasti ja mängi kitarri nii, et veri näpust väljas vaid seda, et sea oma salvestusnivood nii, et kõik pillid lööksid oma tugevaima noodi vaid veidi alla 0dB.
• Trummide salvestamine on üks keerulisimaid ettevõtmisi. Loomulikult oleks õige mitme mikrofoniga salvestamine, kus igal komponendil on oma rida ja mikker. On olemas ka 2 ja 3 mikrofoni “süsteem”, nende kirjeldamine siin läheks liialt pikaks.
Siit edasi läheb lugu miksimisse. , millest juba järgmises postituses