SPL de-esser

Riist- ja tarkvara arvustused

Moderaator: Moderaatorid

Vasta
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

SPL de-esser

Postitus Postitas raen »

Veidi taustainfot asjale - kõik me tahame, et laulja hääl, olgu siis laval või salvestises, kõlaks puhtalt ja säravalt. Aga selle säraga kaasnevad paratamatult ka teravad kõrvalõikavad s-häälikud. Erinevatel lauljatel on selle probleemi aktuaalsus muidugi erinev ja sõltub ka mikrofonist ning selle kaugusest laulmisel, aga näiteks mina, kes ma alati püüan kõik sõnad püüdlikult välja hääldada, olen teravate s-häälikutega sageli hädas.

Üks võimalus on kõik need tekstis esinevad valukohad arvutis käsitsi üle käia ning nendel kohtadel lihtsalt volüüm vaiksemaks automatiseerida, et need jääks muu miksingu taustal vähem kuulda. Lihtsam ja aegasäästvam on aga kasutada de-esserit ehk "essi-tapjat".

Klassikaline de-esser on oma tööpõhimõttelt limiter, mis reageerib vaid seal kõrgemate sageduste kandis esinevale signaalile, ehk siis sellele piirkonnale, kus s-häälikud domineerivad. Mõistagi saab seda tööpiirkonda sujuvalt muuta ja ka limiteerimise astet peenhäälestada, sest iga olukord on ju erinev ja vajab erinevat lähenemist.

Klassikalisel de-esseril on aga kaks suurt puudust. Esiteks, kui vajalikku sagedusvahemikku üles leida polegi ehk liiga keeruline, siis piisava efekti saavutamiseks peab see olema üsna lai. See aga omakorda rikub kõrvalt ka kasulikku osa soundis. Pealegi, küllalt raske on leida parajat tasakaalu, kus s-häälikud oleks piisavalt summutatud, aga laulja ei kõla veel, nagu oleks tal esihambad puudu.

Ja teiseks, tulenevalt klassikalise de-esseri tööpõhimõttest, summutab see ainult kõige valjemad ja esilekerkivad s-häälikud. Need, mis on nivoolt vaiksemad, saavad vähem, või siis üldse mitte parandatud.

Pilt

SPL De-Esser on aga oma tööpõhimõttelt teistsugune - esiteks see mitte ei vähenda s-häälikute nivood, vaid keerab probleemikohad nende elimineerimiseks vastandfaasi. Selline meetod võimaldab protsessida vaid vajalikke sagedusriba osi, jättes muud osad puutumata. Ja teiseks - SPL de-esser töötab signaali nivoost sõltumatult. Ehk siis, ka vaiksemad s-häälikud ei "pääse tapust".

Mängu ilu peitub ka selles, et tuvastamine käib automaatselt ja sinu ülesandeks jääb vaid valida, kas "Male" ( tööpiirkonna kese 6,4 kHz ) või "Female" ( 7,2 kHz ) ja seejärel protsessingu potekat sobival määral peale keerata. Tulemus on lihtne, kiire ja väga loomuliku soundiga.

Kes endale riistavaralist SPL-i osta ei taha, soetab http://www.plugin-alliance.com lehelt tarkvaralise versiooni.

Erinevalt riistavaralisest on softipõhisel SPL de-esseril ka M-S dekooder peal. Ehk siis - saab näiteks masterdades "de-essida" vaid stereo panoraami keskosas paiknevat lauljat, jättes külgedel paiknevad trummitaldrikud puutumata. Või vastupidi, protsessida vaid ääri ( mingid teravad sündipadid, trummide over-headid ), samas, kui keskosa ei taha rikkuda.

Komplektis on tegelikult isegi kaks de-esserit - "Classic" ja "Dual-Band".

Dual-Bandil on siis lisaks ühele de-esseri moodulile ka teine, 11,2 kHz juurde fikseeritud moodul. Moodulid on omavahel ridamisi ühendatud ja mõlemaid saab eraldi sisse-välja lülitada.

Lisaks sellele, et "Dual-Band" on n.ö "kaheraudne" on mõlemad pluginad ka väidetavalt pisut erineva soundiga, nii, et ise vaatad, kumba rohkem meeldib kasutada.
Vasta