Nii, natuke siis värskemaid muljeid Recordist -

Kui salvestad muusikat ( laulad, mängid kitarri jne ), siis tekivad audiofailid, eks! Erinevatel audiosalvestamis-programmidel on erinevad poliitikad, kuidas neid audiofaile, mis töö käigus tekivad, käideldakse. Sonar, kui ma nüüd õigesti mäletan, salvestab näiteks need audiofailid spets audiofailide kataloogi. Seega on Sonaril kõikide sinu projektide audiofailid kenasti ühes koos ja kogemata midagi kaduma sealt minna ei saa. Sonaril on kaasas spets utiilit, mille abil saab sealt kataloogist mittevajalikud failid välja selekteerida ja kustutada. Väga mugav ja lollikindel.
Logic jätab selles osas vastutuse kasutaja õlgadele - ise määrad, millisesse kataloogi failid salvestuvad ( enamasti teed siis iga loo jaoks oma kataloogi ) Ühest küljest on see päris mugav, et audiofailidest on konkreetsem ülevaade, teisalt aga võid kogemata midagi vajalikku ära kustutada.
Record kasutab hoopis kolmandat, Reasoniga sarnast loogikat - kogu stuff on koos ühes .record-nimelises failis. Ei mingit failide kribu-krabu, üks lugu - üks fail! Ja mulle meeldib asjade selline korraldus neist kolmest erinevast käsitlusest kõige rohkem. Miks? Kui näiteks Logicusse impordid mõne projektivälise audiofaili, siis Logic ei tee sellest enda jaoks automaatselt koopiat, vaid lihtsalt "jätab meelde, kust seda faili saab". Kui siis aga kogemata selle faili ära kustutad, või selle asukohta muudad, on kohe jama majas. Recordi puhul aga, kui projekti ära seivid, salvestub see fail Recordi projektifaili ja on kindlalt alati olemas. Recordil on ka olemas käsklus "save and optimize", mis jätab sellesse projektifaili alles ainult need audiofailid, mida tegelikult vaja on ja kustutab mittevajalikud ( näiteks kõik ebaõnnestunud ülesvõtted ), seega ei paisu projektifail asjatult suureks.

Recordi sekventser on üks-ühele sama, mis Reason 4-l. Aga avastasin siin ühe mugava täienduse, mida Reasonil pole - nimelt, kui Recordi "pianorollis" noodile klikkida, siis kostub sound. Reasonil seda funktsiooni pole ja soundi saamiseks tuleb klikkida vasakul olevale klaviatuuri pildile. Otse noodile klikkides soundi saamine on aga väga vajalik, näiteks, kui tarvis mingit käiku mudida - klikid noodid üle ja veendud, et kõik sai õigesti. Logicul on see funktsioon samuti olemas, aga jälle teeb Record siinkohal silmad ette - kui Logicul mingi nootide rida hiirega "aktiivseks teha" ( et neid noote koos kuhugi nihutada vm. ), siis teevad kõik noodid ka korraga häält ( suht kole müra, eks! ). Record aga häälitseb ainult siis, kui ühele konkreetsele noodile klikkida. Väga nutikas!

Record koosneb 3-st eri "ruumist" - main mixer, rack ja sequencer. Esimesest ja viimasest saavad kõik kindlasti isegi aru, keskmise kohta aga niipalju selgituseks, et siin on reas kõik sinu projektis kasutuses olevad sündid-sämplerid ja ka audioträkid. Record nimelt käsitleb audioträkki ka nagu riistvaralise räkina - ühendad külge efekte jne. Mis on minu jaoks veidi küsimärk, on see, et kui muidu on need "ruumid" omavahel tihedalt ühenduses ( näiteks, kui paned ühes kohas asja nimeks "stringpad", siis muutub nimi kõikjal ), siis "mute" ja "solo" ei ole sekventseri ja ülejäänud kahe "ruumi" suhtes ühenduses. Sama ka muide Reasonil - ka seal on sekventseri ja mikseri "muted-solod" omavahel mitteühenduses. Miks selline loogika, ei tea. Igatahes on see vahel ebamugav, kui pead otsima hakkama, et miks mingi träkk vait on ja kust ta kinnilülitatud on.
Küll aga on väga mugavalt lahendatud lülitamine nende erinevate "ruumide" vahel - selleks on F5, F6 ja F7 klahvid. Kes ei suuda neid meelde jätta ( nagu mina

), nende jaoks on kaasas kleepsud.

Mõned korrad on juhtunud, et Record jätab projekti mängimisel mõne träki hetkeks mängimata. Seda juhtub suht harva ja ilmselt on see mingi vers 1.0.0 kamm ...

Mulle Record tõesti meeldib! Ka siin on tunda seda "riistvaralist" suhtumist, nagu Reasoni puhul - võimalikult vähe menüüsid ja peidetud funktsioone ja ohtralt füüsilist ( st hiirega ) nupukeeramist. Aga see "riistvaralisus" ei seisne ainult silmailus - ka sisuline pool on Recordis teistest sekventseritest erinev. No näide - kui nii mõnegi suvalise VST EQ-ga saad taga ajada ülimat täpsust ( ja tundide kaupa mingit asja twiikida! ), siis Recordi EQ-ga keerad lihtsalt ja robustselt nuppe ja kuulad - kui asi soundib, siis ongi korras! Noh, nagu vanasti päris mikserpuldis tehti!

Ja uskuge, see on palju kiirem ja efektiivsem meetod, kui taga ajada mingeid udutäpseid numbrilisi näite.