
Põgus ülevaade sellest, mida see aparaat endast kujutab, mis muljeid see mulle jätnud on ja kuidas see mulle hetkel kasulik on.
SR18-ne eelkäija on SR16 ja tundub, et ka see uus mudel on konstrueeritud kestma vähemalt sama kaua, kui eelmine. ( SR16 nägi ilmavalgust, kui ma nüüd õigesti mäletan, 1990-ndal aastal, seega siis oli vähemalt 18 aastat tootmises. Muide, Ivar ja ans.Trahter käivad siiani SR16-nega livedel ja tunduvad asjaga väga rahul olema ...

Miks ma aga ka uuele SR18-le pikka iga ennustan?
Esiteks, masin on väga korralikult koostatud. Korpus pole küll metallist, vaid plastmass, aga sellest hoolimata väga tugev ja tihe. Nupud-pesad on samuti tipp-topp ja pole küll kusagilt karta, et miski võiks niipea laguneda. Igati soliidne värk.
Teiseks, sarnaselt oma eelkäijale pole ka uuele mudelile külge poogitud viimase aja moodsaid tehnoloogiaid. Siit ei leia USB ühendust, mälukaardi pesa ega ka muid ajas kiirelt kaduvaid formaate. MIDI sisse, MIDI välja, 2 paari audioväljundeid, kõrvaklapiväljund, instrumendi sisend ( saad kidra otse masinasse mängida ) ja kaks jalgpedaali pesa, millega masinat juhtida, kui "käed kinni" on. Ongi kõik.
Kogu tegevus toimub siis masina enda sisemise mälu seljas ja kahjuks pole manuaalis sõnagi selle kohta, kui suur see mälu olla võiks. Lubatakse küll salvestada kuni sada kasutaja lugu, aga näiteks Bossi praeguse tippmudeli DR-880 kohta olen küll lugenud, et reaalsuses üle 25-e loo sinna ei mahu, kuigi on samuti olemas kuni 100 loo toetus. OK, eks kõik sõltub ka muidugi lugude pikkusest, erinevate patternite arvust jne. Kuivõrd aga ka Alesise manuaalis räägitakse sellest, kui oluline on laule optimeerida ja pigem panna korduma üks lühike pattern, mitte teha selle asemel üks ja pikk, siis võib arvata, et ka siin on see 100 laulu pigem unistus.
Muu maailmaga oskabki uus Alesis SR18 suhelda vaid MIDI-keeles, kas läbi MIDI IN/OUT pesade, või siis kasutades MIDI SysEx-i. Viimasega saab siis teha masinast varukoopiat ja vajadusel kogu sisu ennistada. Võimalusest näiteks arvutist mõni sobilik MIDI-loop Alesisesse lohistada tuleb aga suu puhtaks pühkida, sest mingit vastavat tarkvara pole olemas ja USB vm. ühendust ju ka. Jääb ainult reaal-ajas läbi MIDI salvestada.
Mõneti piirav ja ahistav, eks? Aga teisalt võib jälle kindel olla, et SR18 on ka 15 aasta pärast täpselt sama tegija ning aktuaalne muusikainstrument, millel pole küljes mingeid "minevikust pärit" asju, nagu näiteks USB või SD-kaardi lugeja.
Sest et kõik muu, mis on, on puhas klassika ja see ei aegu.
Masina soundid on tipp-topp. Kokku 500 erinevat soundi ja esindatud on praktiliselt kõik trummisoundid, mida iganes tahta oskab. Nii akustilised trummid kui elektroonilised, lisaks veel percussionid ja bassisoundid. Siin ei ole väga ulmelisi ja hüpermodernseid sounde, mis võiks aja möödudes lapsikud tunduda. Kindlasti ei saa ka sellest 32MB-suurusest soundivalimikust oodata ülimalt realistlikku akustilise trummi asendajat - mitte kõik soundid pole siin näiteks multi-velocity. Samas on aga see soundikomplekt väga maitsekalt koostatud ja kuivõrd aparaat on siiski mõeldud eelkõige lavale, siis ei näe mina küll põhjust, miks peaks näiteks 2020-ndal aastal neid sounde ja seda masinat häbenema.
SR18-nel on sees 100 "vabriku" rütmipatternit ja 100 "user patternit". Viimastesse saab siis kasutaja ise oma patterneid tekitada. Vabriku patterneid muuta-kustutada ei saa, küll aga kopeerida neid user patternite kataloogi ja seal siis mudida. Huvitav on nentida, et sellel masinal, mille mina ostsin, olid ka üle poolte user patternitest juba rütme täis, kusjuures üldse mitte vabriku patternitega samad ja teisalt jälle nii head, et ära kustutada või üle kirjutada küll ei raatsi. Manuaal ei ütle aga nende kohta mitte midagi ...

See "ainult 100 vabrikupatternit" on aga ka mõneti eksitav, sest iga rütm koosneb tegelikult A ja B variatsioonist, pluss veel A-fill ja B-fill. Seega tuleks kogu kupatus veel neljaga korrutada, et saada teada rütmide kogu arv. Ja lisaks siis ju veel ka user patternid.
Rütmid on masinal täitsa head. Enamvähem on olemas kõike, nii valsid, polkad kui ka poppi-rokki-latiinot. On ka muidugi neid rütme, millega mina vähemalt esmakuulamisel suurt midagi ei oskaks peale hakata, näiteks mingid tekno ja house asjad. Aga mis peamine - üldmulje rütmivalikust on igatahes rikkalik ning akustilise trummi asjad on väga "elusa trummari" käega mängitud.
Kuigi Alesis SR18 on mulle igati sümpaatne aparaat, pean ma siiski tunnistama, et kes on ikka harjunud asju läpakas tegema, ei see enam viitsi mässata pisikese ekraaniga, isegi kui see on nii sinakalt edev, nagu see on Alesisel.
Ega käe sisse harjutada neid nupukombinatsioone, millega masinas midagi teha saab.
Seega, ma küll ei usu, et istun kunagi trummimasina taga ja toksin sinna patternite kaupa mingeid lugusid valmis. Küll on aga SR18 suurepärane livepill ning jämmimise masin. Nagu eespool sai kirjutatud, käib masinale taha 2 pedaali. Ühega käib rütm käima-seisma, teisega aga käivitab vastava filli. Järjekord on selline, et kui oled A-patterni peal ja vajutad filli, siis mängitakse A-fill ja selle lõppedes jätkab masin B-patterniga. Olles aga B-patterni peal, läheb masin üle B-filli taas A-patterni peale. Jne. Aga see pole veel kõik!

Kuivõrd fillid on täpselt sama pikad kui mõlemad põhipatternid, siis saab filli sisse vajutada just sellel hetkel, kui parajasti õige tundub. Ehk siis, ei pruugi alati mängida ette tervet pikka filli, vaid tulla sisse näiteks poole filli pealt. Alesis on selles osas väga kiire reaktsiooniga, nii, et soovi korral võib pikast fillibreigist alles jätta näiteks ainult viimase crashi.
Ja seda kõike reaalajas, käsi kasutamata!
Kui siiski aga näppudega mängida, saab lisaks kasutada ka nooleklahve. "Nool alla" viib momentaalselt patterni taas algusesse ja "nool üles" käivitab kohe järgmise patterni ( vastavalt siis kas A või B ). Nooleklahvid osutuvad vajalikuks näiteks siis, kui laulus on kohti, kus on taktide arv perioodis muu kui 8 või 16 ja on tarvis poole patterni pealt järgmise peale hüpata.
Kogu see masinavärk toimib väga ladusalt ja lausa lust on näiteks ühendada Alesise MIDI OUT arvutiga, arvutis tõmmata käima mõni trummisämpler ja siis, jämmides reaal-ajas Alesise rütmidega, kogu tekkinud MIDI-info arvutis salvestada. Ühest küljest on see ju siiski "perfomance", ehk siis reaal-ajas laulule kaasa elades tekkinud rütm, teisalt aga on pärast alati võimalus üht-teist arvutis kohendada, kui mõni näpukas sisse lipsas.
Minu jaoks, kes ma pole kunagi hiire abil ja "off line" rütmide programmeerimises eriti tugev olnud ja eelistan alati pigem "kehaga tunnetatud" muusikat, on selline trummiträki tekitamine igatahes väga loomupärane.
Samas, mul on arvutis tuhandeid MIDI-loope, mõned neist päris head. Kui kellegil on häid ideid, kuidas neid suurema jamata Alesise sisse saada, paluks kindlasti siin nõu anda!

Vaata ka siit - http://www.alesis.com/sr18