Maxon CP101 - kitarri kompressor

Riist- ja tarkvara arvustused

Moderaator: Moderaatorid

Vasta
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Maxon CP101 - kitarri kompressor

Postitus Postitas raen »

Veidikene kompressiooni ei tee kidrasoundile kunagi halba, eriti live-situatsioonis, kus mängijal on ehk raske keskenduda ja ikka kipuvad noodid ebaühtlase tugevusega tulema. Ja muidugi lisab kompressor ka soolode puhul nootidele vajalikku kandvust. Mul on aegade jooksul olnud päris mitu kompressor-pedaali, näiteks Boss CS3, MXR DynaComp või Marshall ED1. Mõni neist oli parema soundiga, mõni vähem, ent aja jooksul olen tasapisi jõudnud tõdemuseni, et mulle meeldivad nn."optilised pedaalid". Ehk siis pedaalid, mis töötavad fototakistitel. Neil on oma spetsiifiline "kreemjas" ja väga tugevalt "analoog-fiilinguga"sound. Ja mulle see "vintage värk" istub!

Üks taolistest on ka Maxon CP101.

Pilt

Maxon on Jaapani firma, mis alustas juba kusagil 1960-ndate keskel, mõnda aega toodeti pedaale ka Ibanezi jaoks, mida nood siis oma nime all edasi müüsid. Nüüdseks, nagu ma aru saan, on küll koostöö vaibunud. Maxoni asjad on keskmisest laiatarbekaubast kallimad. Ja ilmselt õigustatult, nagu minu kogemus näitab.

Maxon CP101 tundub esimest korda kätte võttes pisut kergem, kui enamus teisi pedaale. Oma hinnaklassile vastavalt pole siin muidugi mingit odavat plastmassist korpust ja ka potekad liiguvad soliidselt. Meeldib ka, et ühenduspistikud on kruvitud otse korpuse külge ja ei ole füüsilises kontaktis montaazh-plaadiga. Üllatavalt paljudes, ka üsna hinnalistes pedaalides, kasutatakse pistikupesasid, mis on pedaali sees joodetud otse montaazh-plaadile ja korpuse küljes hoiab neid ainult plastmassist seib, millesse on omakorda keeratud rauast kinnitusmutter ( näiteks Voodoo Lab`i pedaalid, Radialeng jne ). Kui pedaali sees on väga vähe ruumi, on selline lahendus mõistagi arusaadav, aga näiteks Morley Little Alligator volume pedaali puhul, mis on seest praktiliselt tühi, on see pehmelt öeldes imelik. Tõsi, mul pole küll siiani õnnestunud ühegi sellise pistikupesa montaazhplaadile kinnitumist katki astuda, aga kui, siis võimaliku probleemi korral tuleb kogu kupatus plaadilt lahti tinutada. Maxon CP101 on sellest pahest prii.

CP101 ei ole "true bypass" pedaal, sestap on ka lüliti, mis küll rauast ja tugev, veidi teistsuguse ja esiotsa harjumatu käiguga. Praktiga on aga näidanud, et lüliti toimib livel ( siiani ) laitmatult ja mingeid kogemata tehtud topelt-lülitusi jms pole ette tulnud.

Nagu pildilt näha, on siin ainult kaks potekat, ühega keerad kompressiooni juurde ja teisega paned paika väljundi tugevuse. Kuigi tundub üsna lihtne, on siin, nagu analoog-pedaalidega ikka, omajagu katsetamist. Näiteks avastasin, et minu Ovationi signaal, kui pillil gain põhja keerata, on Maxonile liiga tugev. Tulemuseks see, et isegi kui "sustain" nulli keerata, on kompressioon liiga intensiivne - kipub "pooma". Kusjuures, Ovationi väljund pole just üleliia karm, tavaliselt hoidsin korraliku signaali saamiseks alati pillil gaini põhjas. Aga OK - pillist veidi volumet maha ja kohe oli ka Maxon rahul.

Ja olen ise ka väga rahul. Ma ei taha siin algatada järjekordset vaidlust teemal "analoog versus digitaal", aga mulle tõesti meeldivad analoogpedaalid. :)

Tegin siia paar soundinäidet ka, kidra mängitud siis läbi Maxoni otse arvutisse

Efekt "off" - http://www.vaikene.net/raen/musa/maxon1.mp3
efekt "on" - http://www.vaikene.net/raen/musa/maxon2.mp3
Vasta