Morley Little Alligator - volume pedal

Riist- ja tarkvara arvustused

Moderaator: Moderaatorid

Vasta
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Morley Little Alligator - volume pedal

Postitus Postitas raen »

Eellugu asjale on selline, et mingil hetkel tundsin, et väga mõnus oleks, kui kidra ja võimu vahele oleks volume pedaal. Esiteks on sellega hea "lennult" ( näiteks soolode ajaks ) tõsta signaali tugevust, teiseks sümpatiseerib mulle väga "tremolo"-efekt, mida on sellise pedaaliga väga mõnus sujuvalt ja just hetkel vajalikus tempos teha. Ja kolmandaks, küllap oleme kõik kuulnud Ruja viimase otsa lugudes Nõgisto mängitud "sisse-feiduvaid" pikki noote - väga cool!

Vanast ajast oli mul olemas Bossi üks taoline pedaal, kuid pärast mõningat mängudel katsetamist leidsin, et see pole ikka see.Boss on füüsiliselt liiga pikk ja ühenduspistikud on tagumise otsa peal, mis omakorda nõuavad lisa põrandaruumi, aga seda mul pole. Ja veel, Bossi pedaali käik on liiga pikk ja ülemises asendis olles on pedaal liiga terava nurga all, seega on seda seistes natsa ebamugav kasutada.

Pilt

Uurisin asja ja valisin siis välja hoopis sellise asja -

Pilt

Esimene mulje on, et pole see pedaal nii väga "little" midagi - küll aga viiendiku võrra lühem, kui Boss ja samas märksa laiem. Kuna aga just pikkus oli mulle probleemiks ja et pistikud oleks külje peal, siis sobib Little Alligator mulle väga hästi. Teine mulje on, et see pedaal on üsna raske ja massiivne. See on aga hea. Ma ei kannata silmaotsaski õrnakesi plastmassist mänguasju, mis livedel kogemata valesti peale astudes purunevad, või kummuli lähevad. Tavaliselt on mul esinemistel kõige muuga muret ja pedaal lihtsalt PEAB olema vajalikul hetkel alati õige koha peal ja püsima nagu raudpolt. Ja seda kõike Little Alligator ka teeb. Füüsikareeglite kohaselt on võimatu sellel midagi puruks astuda. Kõik on ju rauast! :-)

Erinevalt Bossi pedaalist, ei kasuta Little Alligator mitte füüsilist reostaati, vaid volüümi muutmine käib läbi optilise elemendi. Põhimõtteliselt käib asi nii, et ühel pool istub mingi valguse tekitaja, teisel pool fotoelement ja nende vahel liigutatakse siis pedaali abil filmilindi moodi asja, mis on ühest otsast läbipaistev, teisest aga mitte. Läbipaistvuse-paistmatuse üleminek on mõistagi sujuv. Nende kahe pedaalitüübi põhierinevus on see, et potekad kuluvad mingil hetkel ära ja hakkavad ragisema. Optilise variandi puhul aga otsest füüsilist kulumist pole, seega on nende eluiga, noh ütleme nii, igavene :-). Küll aga räägib näiteks kitarri-guru Liivamäe Halvo, et potekaga pedaalid ei saki tooni, seda teevad aga optilised.

Katsetasin siis mõlemat ja tõsi ta on - alligaator teeb soundi pisut kreemiseks, nagu tõstaks veidi madalaid ja kergelt vist kompresseerib ka. Boss on selles mõttes rohkem "aus". Samas on see mõistetav, et igal optilisel seadmel on see spetsiifiline "optiline sound", see võib siis lihtsalt meeldida, või mitte meeldida. Eks aeg näitab, kas hakkab pikapeale ajudele, või mitte.

Pedaali käik on alligaatoril aga oluliselt parem, kui Bossil - lühem ja tihe. Ja siin on ka suur põhimõtteline erinevus - Boss on mõeldud rohkem nagu volüümitugevuse paika ajamiseks, alligaator on aga ilmselgelt tiheda kasutamissagedusega live-efekt. Kui Bossil muutub heli tugevus suht sujuvalt, siis alligaatoril on üleminek üsna järsk, rohkem nagu on-off stiilis. Tänu sellele on aga kiiret tremolot teha märksa lihtsam ( Bossiga käis jalg vahel nagu voki peal üles-alla ).

Mõlemal pedaalil on olemas ka "minimum volume" potekas, millega siis saab määrata, kui palju ( või üldse mitte ) pedaal miinimum-asendis häält teeb. Kui Boss on passivne pedaal ( ei vaja toidet ), siis alligaator tahab kas patareid, või adapterit ( 9V DC )

Kokkuvõtteks - Boss, kui kaubamärk, on laiatarbekaup ja siit ka toodete valdav keskpära. Morley on aga "butiigi-kaup", iga toodet lihvitakse ja täiustatakse seni, kuni mitte kellegil kobisemist pole. Ja kui asjad kõrvuti paned, on see suhtumise erinevus "jalaga tunda" :-)

PS. Väikese Alligaatori põhja alla on kirjutatud "Proudly Made in USA" :-)
Viimati muutis raen, 20 Nov 2006, 18:26, muudetud 1 kord kokku.
Ivar
Äss
Äss
Postitusi: 213
Liitunud: 30 Okt 2006, 14:12

Postitus Postitas Ivar »

Vaidleks selle tooni sakkimise koha pealt kohe vastu. Kui tegemist on pasiivpilliga (magnethelipeaga el kitarr) ja sellele sappa ühendada potensiomeetriga volume pedaal, siis päris kindlalt hakkab ta sakkima tooni (kõrged kaovad), kuna poteka väärtus on kusagil 100k-500k, el kitarr tahab saada aga vähemalt 1M oom sisendtakistust. Pigem ei saki tooni optiline pedaal kui tal on sisendis puhveraste. Aktiivpilli puhul pole helipea poolt tuleval signaalil vahet, küll aga tekib probleem kui potekaga volume pedaal on kõige lõpus, ja mängid näit kitarrivõimu sisendisse, millel on suur sisendtakistus. Sel juhul hakkab volume pedaal kui ta on vahepealses asendis ja sinna järgi ühendatud kitarrikaabel töötama madalpääs RC filtrina ja kõrged sagedused jällegi kaovad. Asja päästab kui vahetult peale potekaga volume pedaali panna veel mingi kidrakarp, millel pole true bypassi.
Ise kasutan küll potekaga passiiv volume pedaali, aga nii eespool kui tagapool pedaali on võimendusastmed kidrakarpide näol.
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Tere tulemast foorumisse, Ivar! Üks kogenud kidrahai meil just puudu oligi! :)

Nende takistuste ja puhvritega olen ise ka pidevalt hädas. Lihtne on, kui lükkad kidra vastava kidravõimu sisendisse. Kui aga otse pulti mängida ja/või pedaale vahele panna, hakkavad kammid pihta.

Mul on aktiivelektroonikaga pill, seega peaks vist selle signaal olema puldi jaoks sobiliku madala väljund-takistusega?

Igal juhul on mul aga ainult ühte "true bypassiga" pedaali otse pulti mängides jama - kui tahan soolo ajaks kompressorit sisse lülitades volumi tõusu saavutada, siis pedaali volume-nupul ei jätku piisavalt tugevust, et "dry"-signaalist üle kosta. Samas, kidravõimu mängides kõik toimib. Bossi "sinise" compressori/sustaineriga seda jama pole ( non true bypass pedaal )

Sellesama alligaatoriga olen ka täheldanud, et erinevatesse sisenditesse mängides tuleb alati "MIN VOLUME" potekat kohendada. Ilmselt siis olekski mul mõttekas peale alligaatorit veel mõni "non true-bypass" puhvriks ahelasse lisada? Ja veel, kas ka see on vastava sisendi takistusega seotud, et alligaatorit lõpuni põhja vajutades on sound nagu parem ( tummisem ja kandvam ), kui kusagil poole peal. Või see ainult tundub mulle, kuna helitugevust ju ka vastavalt vähem.
Ivar
Äss
Äss
Postitusi: 213
Liitunud: 30 Okt 2006, 14:12

Postitus Postitas Ivar »

Vaadates Sinu pedaali skeemi http://www.morleypedals.com/plaes.pdf näeme, et tal puudub puhveraste. Sinu aktiivpilli puhul see rolli ei mängi. Tegelikult toimib see pedaal täpselt samamoodi, nagu pasiivne potekatega pedaal. Kui otse volume pedaalist pulti mängida, on pedaali karakteristik ilmselt järsem ja mitte selline, nagu mõeldud. Kui aga otse kidravõimu, tekib jällegi see efekt, et voluumi vähendades kõrged kaovad (kidra kaabli mahtuvuse tõttu). Sama jama on muideks ka elektrikidradel (passiivsetel siis), et volumi nupu mahakeerates kõrged vähenevad. Ehk siis Sinu küsimusele vastates- jah, soovitan panna kasvõi sellesamase sans ampi peale volume pedaali.
Selle true bypassiga kompressori kohta arvan, et tal on väljundis jadamisi takisti, seetõttu puldi väike sisendtakistus hakkabki toimima attenuaatorina. Sama ka Morley puhul. Enamus kidrakarpe (v.ä sans amp ja muud simulaatorid) on arvestatud suure sisendtakistusega võimendi jaoks. Bossi karpidel on võimendusastmed sees, seetõttu selliseid jamasid ei teki, küll aga iga võimendusaste on valge müra tekitaja.
Vasta