"Mis värvi on armastus?"

Artiklid muusika tegemise ja vahendite kohta

Moderaator: Moderaatorid

Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

"Mis värvi on armastus?"

Postitus Postitas raen »

Miks on nii, et asetad mõne CD-plaadi oma mängijasse ja kõrv lausa puhkab kuulates, kuigi muusika ise on võib-olla kõike muud kui uinutav? Millise maagilise triki abil panevad profid muusika nii kõlama, et see mõjub "professionaalselt"? Et selles on powerit, sügavust ja tümpsu, aga ka sära ja konkreetsust. Niipalju, kui ma ka vastavate tegijate õpetusi lugenud olen, kõik nad kinnitavad nagu ühest suust, et mingit üht ja ainust salavõtet ei ole. Küll on aga olemas üks põhimõte - inimene tunnetab meeldivana muusikat, milles on harmooniliselt esindatud kõik sagedused. See tähendab, et kuulatava laulu sagedusribas (bassidest kuni kõrgeteni) poleks suuri auke ja teravaid künkaid. Või õigemeni - et selles poleks ÜLELIIGSEID hüppeid.

OK, öelda on seda põhimõtet lihtne, aga ellu viia ... Selleks, et neid hälbeid siluda, peab ju enne aru saama, kus need asuvad. Ehk siis, millised sagedusriba osad ON liigselt esil ja millised varjul. Seda suudab täpselt tuvastada ainult väga treenitud kõrv, kasutades spetsiaalseid monitorkõlareid spetsiaalse akustikaga ruumis. Masendav, mis? Aga, nagu ikka - kus häda kõige suurem, seal ...

... tuleb appi infotehnoloogia. Programm, mis suudab sageduskarakteristikat analüüsida ja siis seda näiteks graafiliselt esitada, pole enam ammu mingi revolutsioon. Kui on huvi, tõmmake endale tasuta http://www.voxengo.com/freevst/ või ka http://www.elementalaudio.com/products/ ... index.html
Need on VST-pluginad ja näitavad reaal-ajas ära, kus on millist sagedust palju või kus vähe. Mõistagi pole kõik nii üheselt võetav ja lihtne ning mõnikord mõjuvad just anomaaliad sagedusribas meeldivalt ja just siin on määravaks nupukeeraja maitse ning stiilitunnetus. Aga erandid kinnitavad reeglit ja suuri vigu on võimalik vältida, kui kuulmismeelel on toeks nägemismeel. Seda enam, et kuulmine on väga subjektiivne ja annab erinevatel kuulamiskordadel erinevaid tulemusi. Mõtestatud kuulamine väsitab kiiresti ja objektiivsus nüristub suisa minutitega. Öeldakse, et kuuled seda, mida usud kuulvat. Masin aga ei usu midagi, tema kuuleb seda mis on.

Otsisin juba mõnda aega ka endale sobilikku programmi ja valisin lõpuks välja sellise - http://www.har-bal.com. See on nii mõneski mõttes teistest erinev ja ehk ka parem. Tegu on siis omaette toimiva programmiga, mille tõmbad käima ja millesse siis laed oma uue surematu superhiti. Programm ragistab selle kohe oma ajudest läbi ja näitab sulle siis ühte vonklevat joont, mis siis tähistab laulu sagedusriba. Autorid soovitavad sellel teravamad augud-muhud ära siluda ja seda ongi väga lihtsalt hiirega sikutades võimalik teha. Ise samal ajal muidugi kõike reaal-ajas kuulates. Suur erinevus teistest analüsaatoritest seisneb aga selles, et analüüs toimub HAR-BALis kogu laulu osas korraga ja sinu käsutuses on TERVE laulu keskmine näitaja. Lisaks veel, kui tavalise ekvalaiseriga mõnd sagedust üles upitada, siis tõuseb ka üldine helitugevus. Ja nii ongi lihtne eksida, sest upitatud versioon tundub juba seetõttu parem, et see on valjem. HAR-BAL aga kompenseerib volüümi muutust ja nii võidki kasvõi bassid lakke keerata, üldine nivoo ei tõuse. Kui on soovi mõnelt hea soundiga palalt õppust võtta, siis saab mõlema graafikud kõrvuti panna jne. Ja lõpuks, kui kõik muudatused on tehtud ja tulemus hea, vajuta programmis REC-nuppu ja HAR-BAL teeb laulust uue versiooni. Seega, igati asjalik abivahend ja mulle on küll ütlemata õpetlik olnud sellest läbi lasta suur osa oma lemmik CD-sid, et vaadata kuidas need tehtud on. Ja hirmus isu on kõik oma varasem looming ümber miksida, sest niiiiiiiiiii palju on vigu ...

Vigu leiab ka sellest programmist. Mulle meeldivad ilusad asjad. Meeldib kui proge on kena vaadata, nupud läigivad ja tuled vilguvad. HAR-BAL on aga nii vanamoodne ja igav, kui veel olla saab. Olin oma arvutil tuunimise käigus visuaalsed efektid üsna nulli keeranud ja pidin nüüd mõned tagasi panema, et HAR-BAL veidigi kenam välja näeks. Üldse on see proge veidi konarlik ning lahtiste otstega ja kui väga üritada, siis hangub ära küll. Aga sel on ka 30-ne päevane "raha-tagasi-garantii", seega pole risk pettuda just märkimisväärne. Demo versioon on ka muidugi olemas, aga see on häkkerite hirmust kantuna nii oluliste piirangutega, et õige pildi saad alles siis, kui täisversiooni ära ostad. Aga noh, mis ma siin ikka nii pikalt mingi austraalia-soomlase kaupa reklaamin : Oma silm-kõrv on kuningas!
Viimati muutis raen, 23 Nov 2004, 23:43, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Leidsin Sonari foorumist üsna pika keskustelu HAR-BALi teemal ja siin üks päris õpetlik katkend sellest, kuidas seda programmi kasutada

===============================================

If you are not happy with HAR-BAL, it is a sign that you don't fully understand how to work with it. Suggest everyone read the HAR-BAL forum tops and the tutorial.

Don't flatten out your peaks (yellow line), particularly in higher frequencies! Only lower peaks that are usually high and seem odd. The peaks represent your unique recorded sound and the collection of instruments you used in the arrangement.

Do even out your significant valleys (green line), particularly in the mid to low frequency range. You want similar energy across most frequencies...with the traditional down turn on the extreme low and high ends. You don't need a reference file to figure out this stuff.


Try the process below to establish a workflow.

1. Load a file into Har-Bal and just sit back and look at it for a few seconds.
2. Press the red button on the bottom right of screen (cos you don't need it)
3. Now there are two lines.
a) Yellow (peak) in top shows the peaks
b) Green (average) on the bottom shows the holes.
4. Start with the top line...are there any peaks more than 1/8 inches up to the 3khz region? If so, bring them down.

Hint: Hold the left mouse button down while pressing the tab button to switch between the lines

5. Look at the green line and determine if there are any large dips/holes in the spectrum. If so, pull them up. Notice how you can determine the "Q" width moving the mouse from side to side.


Hint: Make sure your "eq" button is depressed while making changes so you can hear them.

The whole idea is to sculpt your spectrum so that you have no major peaks or holes. This will enable your mix to sound great on all systems because the spectral content of your song is correct.

When you are satisfied press the red record button and save the new file. It will be appended with an eq extension.
Old song name "yoursong.wav" becomes
"yoursong_eq.wav".


===============================================
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Üks täiesti omast klassist analüsaator asub siin http://www.masterpinguin.de/

See on juba päris profivärk ( tehtud ka tegev heli-inseneride poolt ), aga maksab ka kõva kopika. Proovisin demot ja on ikka täpne ning kiire riistapuu küll! Iga kolks ja mats on kohe visuaalselt näha. Tundub, et see peegeldab loo helipilti märksa objektiivsemalt ja täpsemalt, kui need tasuta asjad, millele eespool vihjasin. Aga noh-jah, money-money ...
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Ka siin on üks analoogne asi http://www.brainspawn.com/products/SpectR-Pro/

Sama asja ( tõsi, veidi teise välimusega ja pisut täiustatuna ) teevad nad ka SAW Studio jaoks ( kes ei tea, siis see on üks väääääga kallis sekventser-programm http://www.sawstudio.com/ )

Katsetasin selle analüsaatori demot ja päris kenasti näitab ära kõik sageduste vaheldumised. Hea analüsaator on nagu dirigent, kes oma keha, käte ja miimikaga on otsekui heliteose elav kehastus ( kui olete ise kunagi orkestris mänginud või kooris laulnud, siis ilmselt mõistate, mida ma öelda tahan ). Sama ka siin - lased loo sealt läbi, sageduste graafikud muudkui vilguvad ja selgelt on näha, kust tuleb bassdrummi mats või soolokitarr, kust crash või kust vokaal. Lahe!
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

ja siin ka ...

Postitus Postitas raen »

... üks selle teema alla kuuluv vidin http://www.curioza.com/
Autori jutu järgi käib asi nii, et tõmbad oma laulukese sellesse masinasse ja ennäe imet - välja tuleb supersoundiga megahitt! Ehk siis täisautomaatne masterdamisprogramm. Mina suhtun küll sellistesse asjadesse suure skepsisega, aga egas keegi keela ju teil seda katsetada. Seda enam, et 21 päeva saab seda tasuta teha. Selle ajaga jõuab ju kõik oma lugulaulukesed supehittideks väänata :D
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Peale pikemat asjaga tegelemist ja võrdlevaid teste, ostsin siis lõpuks endale selle plugina, millest on juttu üle-eelmises postituses. Ehk siis, minu pluginate arsenalis on nüüd ka SpectR-Pro! :D

Miks siis selline otsus?

Alati on hea, kui lisaks kuulmisele saad ka "vaadata", millised sagedused kõlavad ja kas midagi kusagilt ka vajaka või liiast on.

Mul on küll Har-Bal olemas ja see teeb põhimõtteliselt sama tööd, aga Har-Bal on mõeldud ainult masteringi, ehk siis lõppviimistluse tegemise jaoks. Kui on aga tarvis hinnata näiteks vokaali, basskitarri või mõne muu instrumendi sageduskarakteristikat miksimise käigus, siis selleks tööks sobib ainult analüsaator, mis toimib reaal-ajas ja mida saab konkreetsele träkile külge ühendada. Juba miksimise käigus on VÄGA oluline hoida ennast kursis, millised on erinevate träkkide kandvad sagedused, sest ainult nii saab neid paremeni kokku miksida ( omavahel võistlevaid ja segavaid sagedusi lõigates jne ). Muidugi on siin kuulmismeel otsustajaks, aga näiteks mina küll ei suuda olla ilma visuaalse analüsaatorita piisavalt objektiivne.

Siin natuke eespool tõin mõned viited ka kohtadele, kust taolisi pluginaid saab tasuta tõmmata, aga kui võrrelda neid ja SpectR-Pro-d, siis viimane on oluliselt kiirem ja täpsem ning kohati jääb mulje, et need vabavara-pluginad "vilguvad" niisama ja ei näita sulle midagi, millest ka kasu oleks.:roll:

Kui ostad pro-versiooni, siis saad tasuta kaasa veel ühe plugina - Focus. See on analüsaator, mis näitab ära kas ja kui palju on sinu musa "vastandfaasis". Taoline faasiprobleem on lihtne tekkima, kui salvestad ühte ja sama allikat mitme mikrofoniga ( näiteks soolodrumm või akustiline kidra ) aga anomaaliad võivad tekkida ka sekventseri-siseselt protsessimise käigus. Ühe träki "vastandfaasis olek" võib lõppmiksingus jääda tähelepanuta ( küll aga soundi rikkuda ) ja visuaalne faasikontroll on seega igati teretulnud.

SpectR-Pro on directX formaadis ( sinu sekventser peab siis seda formaati toetama ) ja on väga lihtne ning ülevaatlik kasutada.
Bladetone
Tegija
Tegija
Postitusi: 46
Liitunud: 13 Mär 2005, 21:39

Postitus Postitas Bladetone »

ja olen proovinud SpectR-Pro-d, aga mulle jättis veel parema mulje Elemential Audio systemsi firma poolt loodud "Inspector".
Minu jaoks kõige parem analyzer hetkel ja see on veel tasuta ka ja lisaks saab kaasa ka demo versionid Eqium(hea visuaalne EQ) and Neodynium(compressor).

checki raen seda.

http://www.elementalaudio.com/products/ ... index.html
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Olen Inspectorit katsetanud küll, aga piinlik küll, no ei meeldi! Esiteks on see liiga pisike, et sageduste kohta midagi asjalikku välja lugeda. Ja teiseks ei saa ma üle tundest, et see spektrumi graafika viskleb seal niisama ja ei näita tuhkagi. Täpselt ei mäleta, aga vist isegi tegin kunagi testi, et ühendasin ekvalaiseri enne Inspectorit, ja tehes siis EQ-ga üsna räigeid võtteid, üritasin Inspectoriga asja jälgida. Minu arust fikseeris see muutusi üsna ebamääraselt.

SpectR-Pro, vastupidi, on väga täpne ja konkreetne. Nii kui midagi muudad, KOHE on kõik visuaalselt näha. "Vaatan" viimasel ajal sellega kõik träkid üle, enne kui üldse kokku miksima hakkan, isegi kui teen lihtlabast kõrtsifonogrammi. Lõppmiksi muidugi testin ka. Ja musa on mul, vähemalt mu enda arvates küll, olulisemalt puhtamaks läinud.

Väga soojalt soovitan, ostke endale ka, või sikutage kusagilt kräkk! :wink:
Bladetone
Tegija
Tegija
Postitusi: 46
Liitunud: 13 Mär 2005, 21:39

Postitus Postitas Bladetone »

Nii, veensid mind asja uuesti üle vaatama.
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Eks taolised analüsaatorid ole komplektis ka nii mõnegi host-sekventseriga. Sonaril aga sellist pole ja nii ei jäänudki mul muud varianti, kui eraldi juurde osta.

Ja selline riistapuu on ikka päris vajalik. Probleem on selles, et egas kodustes tingimustes ju seda ruumi akustikat ideaalseks ehitada on üsna tülikas. Stuudiomonitorid võivad küll head olla, aga iga mööbliese või lagedam pind ruumis mängib kaasa ja moonutab tõest sagedustepilti. Sest kes see ikka hakkab oma kodu mööblist puhtaks tegema ja kõiki nurki-seinu summutama! :)

Seepärast ongi alati hea analüsaatoriga üle chekata, kas sagedused on enamvähem OK.

Olen siin nüüd alati, ka niisama kuulamiseks, ikka "pildi ette võtnud", et silm õpiks eristama, kuidas asjad kõlama peavad.
Bladetone
Tegija
Tegija
Postitusi: 46
Liitunud: 13 Mär 2005, 21:39

Postitus Postitas Bladetone »

Ausalt öeldes, minu silm ei ole selle analyzeriga harjunud, ainuke mis aitab mul mixingut teha on kõrv ja kuna kõrvaga saab juba üsna paika, ei oska ma silmaga enam vaadata, mida võiks veel vähemaks võtta või juurde panna heaks EQ setinguks.
Nii panen analyzeri mixingule peale, vaatan madalaid(60-80hz kust tavaliselt boostin bassi/kickdrumi), ei näita nagu oleks palju ja samuti kesk ja kõrgeid.Aga ometi mu mixingud/mixdown's pole nii head kui olla võiks.
Et asja puänt mul ongi see, et analyzer on mul selle jaoks et vaatan et mixing ei clip'ks, aga üld sellist detailset EQ settingut ma ei oska vaadata.
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Kindlasti on sul õigus, et kokkuvõttes on ikka KÕRV see, mis peab otsustama, kas asi on paigas või mitte. Teed sa ju musa ikka inimese, mitte analüsaatori jaoks! :)

Ja egas see põhimõte, mida siin teema alguses käsitletud HAR-BALi tegijad soovitavad, et kõik sagedused peavad suht võrdselt esindatud olema, pole ka mitte päris absoluutselt võetav. Näiteks, kui mul miksingus polegi ühtegi sellist pilli, kust kõrged sagedused tuleksid, siis neid sagedusi lihtsalt POLE ja ei saa neid ka mingi EQ-ga kunstlikult juurde tekitada. Aga lugu ise võib sellest hoolimata mõjuda tasakaalustatult ja hästi.

Häda on aga selles, et kõrv on väga subjektiivne ja kuuleb kord nii, kord naa. Eriti kui sa ise oma asju miksid. Näiteks, naudid hirmsasti oma ägedat bass-sündi soundi, märkamata, et tegelikult on seda miksingus liiga palju ...

Mina olen analüsaatori funktsiooni enda jaoks lahti mõtestanud nii, et see aitab mul õppida tundma, millises sagedusriba osas mingi instrument paikneb. Igal instrumendil ( vokaalil jne ) on ju oma kandvad sagedused, mis on talle hädavajalikud ja on ka mingid parasiit e. vähem olulised sagedused, mille võib julgelt välja lõigata, et teha ruumi mõnele teisele instrumendile ( teooria järgi on ju miksing üks suletud ruum, kuhu mahub ainult piiratud arv erinevaid sounde ... ) Näiteks eile testisin analüsaatoriga üht sämplitud trummikomplekti. Kohe torkas silma, et crashil oli küljes mingi üsna madal ( u. 100 Herzi juures ) kõmin, mis on täiesti ebavajalik, aga samas võtab miksingus tarbetult ruumi. Palja kõrvaga seda fikseerida ehk nii lihtne polegi, seda enam, et mul ju mingit spets subwooferit pole.

Mul on siin välja kujunenud enamvähem selline standartne SpectR-Pro graafik, mille järgi ma lugusid miksin ( basside poole pealt kerge langusega kõrgete poole ) Panen plugina master-busile selga ja vaatan reaal-ajas, et üldine sageduste pilt oleks OK. Kui ikka väga peksab midagi üle, siis saab kohe välja selgitada, mis partii see on ja seda siis vähemaks võtta.

Ehk siis - silmad-kõrvad koostöös ... :D
Bladetone
Tegija
Tegija
Postitusi: 46
Liitunud: 13 Mär 2005, 21:39

Postitus Postitas Bladetone »

SpectR-Pro'l paremal pool on imelik fader, mis üles alla tõstes lihtsalt zoomib sagedusribasi, milleks see kasulik on. :shock:
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Kui musa on liiga vaikne ja graafikut pole hästi näha ( jääb n.ö "alumise serva varju" ), siis selle heebliga saab nivood kõrgemale tõsta.
Soundi tegelikku nivood see ei muuda, see on lihtsalt selleks, et sul oleks mugavam vaadata.
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Har-Bal lasi nüüd välja versiooni 2. Selles rida uuendusi. Olulisim neist muidugi funktsioon, mis analüüsib faili ja teeb siis ise automaatselt vajalikud EQ korrektuurid. Katsetasin ja võib öelda, et toimib küll. Automaatika järgib sama loogikat, mida Har-Bal varemgi propageerinud on - et graafikus oleks võimalikult vähe anomaaliaid. Enamatel juhtudel tekitab ta graafiku, mis on basside poole pealt kõrgete poole laskuv. Ja ära sa märgi, annab päris loomuliku tulemuse! Tõsisemateks järeldusteks on muidugi vaja pikemat katsetusaega.

Teine uudis on see, et Har-Balil on nüüd limiter sees. Seega saad programmist välja lasta juba valmis master-faili. Tõsi, 16 biti peale konvertimine ja dither tuleb ( veel ) teha mõnes teises aplikatsioonis.

Kokkuvõtteks, tore on see, et vennikesed oma asja kallal edasi pusivad ja et uuendus mulle tasuta oli! :D
Vasta