Midagi Uut!

Musa - kuulamiseks ja kommenteerimiseks

Moderaator: Moderaatorid

Vasta
Martin
Tegija
Tegija
Postitusi: 25
Liitunud: 16 Okt 2007, 09:59

Midagi Uut!

Postitus Postitas Martin »

Panen siis ühe oma aastataguse idee kah kuulamiseks.
Lugu lihtne ja lühike. Trummid tehtud arvutiga, ülejäänud
otse sisse mängitud. Kindlasti on seal tehnilisi vigu natuke.
Eks ta esialgu mustandina tehtud saigi. Varsti püüan täispika
versiooni ära salvestada. Lugu tehtud kodustuudios.

Aga ootan kommentaare.

http://www.hallik.planet.ee/salvestused/icanfly.mp3
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Hei, Martin!

Hea lugu!

Aga praegusel kujul jätab see natuke sellise "livel tehtud demo" mulje. Mõtlesin siis, et mis puudu jääb?

Esiteks, vokaal on kohati ebalevalt ja mustalt lauldud. Ja kindlasti ootaks ka taustahääli, eriti refräänis. Seal kohe nõuab teist häält.

Reverb kõlab odavalt ja vokaal on sellesse uputatud. Kui Sul korralikku reverbi pole, siis ära kasuta seda üldse. Miks peaks vokaalil alati reverb taga olema? Kes käseb? :) Äkki katsetad hoopis delayga?

Kui aga siiski, siis mina paneks vokaali reverbile põgusa pre-delay ( kui plugin seda võimaldab ), et reverb tuleks mõningase viivitusega, siis jääb vokaal puhtaks ja ei upu kaja sisse.

Kidra. Saate akordid on väga OK, paraja tugevuse ja soundiga. Küll aga ei meeldi mulle soolopartiid. Soolod ise on igati asjalikult mängitud, aga pill pole korralikult hääles. Kui Sa midagi lindistad, siis häälesta pill nende nootide järgi, mida Sa kasutad. Suurema osa pillidega lihtsalt on see kamm, et üle kaela igaltpoolt neid häälde ei saagi ja siis tuleb paika ajada need noodid, mida parajasti vaja on. Esimene asi, mis riivab alati kõrva ja reedab, et asi pole mitte proffi tehtud, pole mitte sound, vaid see, kui lauldud on mustalt ja pillid pole hääles. Soundi osas võid alati öelda, et "just nii ma tahtsingi!", aga mustad noodid pole millegagi õigustatavad!

Ja veel, mina eelistaks alati mikrofoniga püütud soundi. Juhtmega võetud akustiku sound on ja jääb alati odavamaks lahenduseks ja kõlbab pigem livel kasutada. Stuudios näe rohkem vaeva ja salvesta mikriga, muidu jääb pool võlu Sinu kidrasoundist saamata.
Martin
Tegija
Tegija
Postitusi: 25
Liitunud: 16 Okt 2007, 09:59

Postitus Postitas Martin »

Raen, Vot sellist arvustust ma tõesti ootasingi. :) Tervest loost põhjalik ülevaade. Kusjuures hakkasin oma lugusid kuulama ja tõepoolest on kõigil selline mustandi maik küljes. Eks siiamaale olengi selle salvestamise ja masterdamisega suhteliselt laisk olnud, oli ju tarvis alati lugu kiirelt valmis saada hoolimata lõpptulemusest.

Kusjuures reverbiga olen ma olnud algusest peale hädas. Ei ole leidnud seda õiget "kogust" , mis annaks häälele selle ilusa kõla. Ja eks see ole ju igal laulul erinev ka. Seetõttu olengi mitmel korral asjaga üle pingutanud ja vokaali osa kõlab lauludes väga kaugelt. Siinkohal on mul veel väga palju õppida.

Rääkides kitarrist, ei ole ma siiani ise seda tähele pannud, et pill salvestamisel hääles ei olnud. Aga nüüd kuulates on Sul tõesti õigus. Mikrofoniga salvestamist olen ma iseenesest korduvalt katsetanud aga tulemus ei ole kunagi olnud piisavalt hea. Võibolla on asi ka mikrofonis (või siis päevi näinud häbematult odavas kitarris) aga sound kõlab kui purgis. Kuigi on olemas ka teine kitarr (see millega juhtme kaudu salvestan) aga eelnimetatud pillil on jällegi väike kõlakast, mis samuti mikrofoniga salvestades ei anna soovitud tulemust. Niisiis tuleb vist kaaluda korraliku kitarri soetamist.

Eks lähiajal proovin siia üles panna mõne uue katsetuse. Siis vaatame kas asi on paranenud ka :)

Aitäh!
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Reverb on minu jaoks ka alati paras katsumus, kunagi ei leia seda õiget algoritmi ja vahekorda "kuiva" signaali suhtes. Reverb on ka efekt, mis alati lisab oma värvingut ja see võib meeldida, või ka mitte. Selles mõttes ongi minu jaoks delay alati palju huvitavam - lisab vajaliku avaruse, aga samas ei lükka vokaali kuhugi taha peitu.

Rääkides kitarridest, siin on paraku jah tõde see, et korralikud pillid mis kõlavad hästi ja häälestuvad igalt poolt, on ka küllalt hinnalised. Ja teisalt, ka hinnalised pillid vajavad sageli meistri kätt, enne kui paika saavad.

Aga ka vilets pill kõlab mikriga võetuna paremeni, kui piezokaga. Akustiline kitarr on ju ikkagi AKUSTILINE instrument ja samuti kui elektrikidra soundi olulised komponendid on lisaks pilli enda kõlale ka kidravõimu võimendi ja valjuka poolt tekitatav, on ka akustiku soundi puhul oluline see keele "kriuks", ruumi kõla, sinu hingamine jne, mis teevad konkreetse esituse kordumatuks. Piezokaga võetuna jäävad need komponendid kõik olemata. Ja hiljem tervikut kuulates avastad, et miksingus on nagu "elu vähevõitu", kidrasound on kile ja igav.

Muidugi on mikriga püüdmine keerukam - pead ise rohkem keskenduma, passima peale, kui naabri koer vait jääb jne. Aga mäng väärib küünlaid!

Akustikut salvestatakse tavaliselt kaela 12-nda krihvi juurest, mitte kusagilt kõla-augu kohalt, nagu vahel ekslikult arvatakse. Viimane annab väga kumeda ja häguse soundi. Veel olen lugenud, et võetakse mikriga üle mängija parema õla. Sel juhul salvestub umbes samasugune sound, nagu sa ise mängides kuuled.

Aga salvesta siis mõnd klassikalist võtet kasutades, või leiuta mõni uus, alati kuula üle, kuidas asi jäi. Ja tee nii kaua uuesti, kuni 100% rahul oled. Siis on ka lõpptulemus alati bro!
Martin
Tegija
Tegija
Postitusi: 25
Liitunud: 16 Okt 2007, 09:59

Postitus Postitas Martin »

Eks ma seda mikrofoniga kitarri salvestamist pean veel palju katsetama. Olen ise ka lugenud, et salvestamisel peaks olema mikrofon suunatud kusagile 12nda krihvi juurde. Öeldud on isegi ka seda, et võiks salvestada lausa kahe mikriga kus üks on 12nda krihvi juures ja teine suunatud kaela peale just püüdmaks neid kiuksusid. Aga see üle õla salvestamine on minu jaoks täitsa uus variant, mida tahaks isegi proovida. Aga, mis Sa arvad, mis peaks see mikrofoni kaugus olema? Või tuleks see "õige kaugus" saavutada lihtsalt katseeksituse meetodil? Igatahes kui nüüd jälle hetke mahti saab, siis katsetan erinevad variandid järele.
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Mina olen tavaliselt u 10 cm kauguselt mänginud. Aga olukorrad on erinevad ja alati peab lihtsalt KUULAMA, kuidas salvestus jäi. Ja kui midagi ei meeldi, mängi uuesti, võttes mikriga näit. kaugemalt, rohkem kaela poolt jne. Siin ei ole ühest reeglit, mis iga pilli, iga mikri ja iga pillimehe puhul 100% paika peab.
andresl
Autoriteet
Autoriteet
Postitusi: 63
Liitunud: 22 Mai 2006, 17:24

Postitus Postitas andresl »

Iga kitarr on erinev. Sama lugu on mikrofoniga. Lisaks tuleb arvestada ka ruumiga, kus mängid.

Mikrofoni koht on seal, kus tekib õige heli. Kõlakasti pool tekitavad madalad sagedused kumina, mida oleks hea vältida. Kaela poole liikudes hakkab mingist hetkest ära kaduma helikeha (võib isegi olla seal 12 krihvi jures). Seega optimaalne koht on seal, kus kumin kadunud ning helikeha alles. Mängimisel tuleb aga arvestada sellega, et iga sentimeeter võib kõla totaalselt muuta. (Seega kitarr tuleb pitskruvidega toolileeni külge kruvida :mrgreen: )

Kui aga kitarri hind alla 3 tuh. on, siis võid arvestada ka tundide viisi eq keeramisega, et tulemus peaaegu kuulatav oleks... Odava kitarri kõlakasti puhul ei ole lihtsalt võimalik rääkida helikehast, sest seda ei ole... nii u. 10 realise eq-ga on aga kitsaid sagedusribasid tõstes- lõigates võimalik asja natuke parandada.
Ivar
Äss
Äss
Postitusi: 213
Liitunud: 30 Okt 2006, 14:12

Postitus Postitas Ivar »

Aga mulle akustiku sound meeldis :D Näiteks Ain Varts on öelnud, et hea akustik ei pruugi bändis üldse hästi kõlada. Ja tõsi ta on, kuna heal akustil on kesksagedusi reeglina vähem, aga äärmised sagedused võtavad bändis enda alla basskitarr ja hi hat, siis järgi ei jäägi midagi. Soolo mängimisel on jälle hea, kui kesksagedusi on rohkem, siis kostab pill välja ja kõla on jõulisem. Seega võib "pannikõlaga" kitarr isegi vahel sobida bändi. Kui üksi mängid akustikut, on teine teema, siis on hea kui on lai kõlaspekter.
Salvestamiseks võib ju katsetada ka sellist võimalust (kui on probleeme mikrofoniga), et üks signaal piesost ja teine mikrofonist ja hiljem valida sobiv balanss. Siis peab vaatama, et heli faasis oleks. See on nüüd mu enda mõttevälgatus ja ma ei tea, kuidas see reaalselt töötab. Katsetage :wink:
Martin
Tegija
Tegija
Postitusi: 25
Liitunud: 16 Okt 2007, 09:59

Postitus Postitas Martin »

Eks ma tänase päevani olengi läinud lihtsama vastupanu teed, ja salvestanud kogu materjali piesoga. Aga mida päev edasi seda rohkem tahaks paremat kvaliteeti. Igatsen just sellist ruumilisemat ja laiemat soundi. Eks siinkohal tuleks vist välja vahetada ka käesolev kitarr. (Praegu kasutusel piesoga, väikse kõlakastiga Stagg).
Ja Andresl ei pannudki palju mööda kui ütles, et kitarri hind 3000 krooni.

Aga kuna asjaga plaanis tõsisemalt tegelema hakata, siis tuleks vist ikka üks suurem väljaminek uue kitarri koha pealt teha küll.
Martin
Tegija
Tegija
Postitusi: 25
Liitunud: 16 Okt 2007, 09:59

Postitus Postitas Martin »

Niisiis esmased katsetused kitarri salvestamisel on lõppenud!

Tõepoolest kõige "õigem" (minu jaoks meeldivaim) tulemus tuli siis, kui salvestasin mikrofoniga 12nda krihvi juurest umbes 10 cm kauguselt. Katsetatud sai igasugu erinevaid variante. Alustades mikriga otse eest, siis ülevalt, siis üle õla ja lõpuks proovisin järgi ka pieso ja mikrofoniga korraga salvestada. Vähemasti 3000 kroonise kitarriga on see esimene variant parim viis :D
Vasta