"Mis värvi on armastus?"

Artiklid muusika tegemise ja vahendite kohta

Moderaator: Moderaatorid

Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Tegelesin nüüd siis Har-Bali uue versiooni tõsisema testimisega. Söötsin sellele ette väga erineva soundiga asju, et näha kuidas see käitub ja kuidas võimalikke vigu soundis parandab. Üldsuund on tõesti nii, et see täidab ära liigsed anomaaliad soundipildis ja püüab tekitada vasakult paremale laskuvat graafikut, ehk siis basside poolepealt kõrgete suunas laskuvat. Tähendab see siis seda, et basse on pärast Har-Baliga töötlemist alati rohkem kui kõrgeid. Samas on programm küllalt nutikas ja ei lähe sugugi asjale "kirvega kallale". Näiteks, tekitasin faili, kus alla 500 Hz midagi polnudki ja jäin huviga ootama, et "mis saab"?. Har-Bal aga ei hakanud puuduolevaid sagedusi vägisi juurde tekitama, vaid ainult pisut "silus" seda teravat üleminekut. Tubli!

On näha, et Har-Bali on sisse programmeeritud klassikalised masterdamise põhitõed. Näiteks, alates kusagilt 200 Herzist ja ülespoole, üritab see sagedusi mitte tõsta, vaid alati pigem lõigata. Bassiotsa on aga see küll nõus upitama, kui vaja on. Teine klassikaline võte on see, et Har-Bal ei tee väga kitsa sagedusribaga ja järske muutusi, vaid võtab ette korraga laiema sagedusriba osa ja üritab saavutada sujuvamat korrektsiooni.

Uuel versioonil on sees ka stereobalansi laiendaja. Sellist tüüpi efektiga liialdamine toob muidugi alati kaasa faasiprobleemid - bassid vähenevad ja kui sellist lugu monos kuulata, on asi päris hale. Aga pisut-pisut seda lisades muutub pilt selgemaks ja puhtamaks küll.

Uuel versioonil on nüüd sees limiter, mis määrab ülemiseks piiriks -0,1 dB. Mina oleks pannud -0,2, et asi oleks kindlam aga OK. Limiter töötab väga lihtsalt, lükkad aga heeblit peale ja asi läheb valjemaks. Tundub, et see on n.ö "soft knee" limiter, sest kui faili pilti pärast vaadata, siis on näha, et ka mitte päris lakke peksvad tipud on nudida saanud. Ehk siis, nagu midagi mastering kompressori ja brickwall limiteri segu. Ise nad kiitlevad, et see pidada kõlalt olema nagu ehe lamp-protsessor. Ma ei tea, kui "lamp" see limiter on, aga küllalt aeglase reageeringuga on see küll ja kui väga kõvasti pressida, siis hakkab volume ujuma. Mis ei ole muidugi mitte halvas mõttes öeldud. Pigem on selline aeglane ja "soft knee" limiter muusikalisem ja kõlalt kõrvasõbralikum.

Üldine GUI ei ole suurt muutunud, kui mitte arvestada uusi nuppe. Üldmulje on sama vanamoodne ja kandiline nagu varem. Programm reageerib küllalt aeglaselt ja kipub ujuma. Mul on küll suhteliselt võimas masin, aga ilmselt on siis arvutustööd päris ohtralt või on lihtsalt proge olemus selline uimane.

Kokkuvõtteks - poisid on päris tubli töö ära teinud. See "masterdamis-automaat" mõningates olukordades täitsa toimib ja/või annab lähtepunktid, millises suunas võiks sagedusi liigutada.

Samas, Har-Bal on programm, mis ajab raudselt oma rida, on mõnes mõttes ka nagu "friigi värk" ja ei pruugi kõigile meeldida. Mulle see aga täitsa istub ja mida aeg edasi, seda rohkem. :)
Viimati muutis raen, 17 Veebr 2006, 06:46, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Postitus Postitas raen »

Muuhulgas on uuel Har-Bali versioonil ka automaatne loudnessi määramise funktsioon. Ehk siis, proge paneb ise limiteriga paika täpselt selle tugevuse, nagu sulle sobilikul mõnel teisel laulul. Asi oli minu jaoks väga ahvatlev, kuna kõrtsimuusikute tavaline häda on see, et erinevatel aegadel valminud fonod on erineva soundi ja tugevusega.

Katsetasin ja tuleb nentida, et võibolla saavad matemaatiliselt tõesti erinevate lugude tugevused võrdsed, aga kuna inimkõrv ootab tempokamalt asjalt valjemat soundi ja rahulik lugu peaks naturaalselt olema vaiksem, siis tuleb levelid ikka käsitisi üle käia ... :(
Viimati muutis raen, 17 Veebr 2006, 06:47, muudetud 1 kord kokku.
Project X
Moderaator
Moderaator
Postitusi: 215
Liitunud: 09 Aug 2005, 16:01

Postitus Postitas Project X »

Vaatasin ise ka nüüd har bal 2 üle. Tuleb tunnistada, et see automaatne silumine teeb tõesti head tööd. Ühe looga jamasin tükk aega käsitsi ja ei saanud tüütuid kesksagedusi vähemaks. Har-Bal'ist läbi lastes muutus kogu kõlapilt palju selgemaks :) Nüüd ma isegi hakkan vaikselt uskuma masterdamise vajalikkusesse 8)
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Re: "Mis värvi on armastus?"

Postitus Postitas raen »

Har-Bal 3 on väljas! Macile ka!
Kõik ostma! :-)
http://www.har-bal.com/
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Re: "Mis värvi on armastus?"

Postitus Postitas raen »

Vast nädalapäevade jagu olen nüüd saanud uut Har-Bal'i Maci peal katsetada ja tuleb tunnistada, et täitsa töötab. Tõsi, see Windowsi-aegadest pärit vana hea konarlik stiil nii pildis, kui tegutsemises, on ka Macile kaasa toodud ja aegajalt juhtub, et soft ei tule üles, kui üritad teda käima tõmmata. Ikoon "hüppab" küll, aga käima ei lähe. Teisel katsel tavaliselt siis õnnestub. Aga crashe pole olnud ja saab teha küll tööd.

Kuna viimastel aastatel polnud mul võimalust asja katsetada, siis on mul siin palju uut ja võõrast, mida vahepeal on juurde tehtud. Lisandunud on muuhulgas M-S protsessing ja veel saab näiteks loo juppideks lõigata ja igat juppi eraldi protsessida.

Har-Balile omaselt on see kõik üsna segaselt lahendatud ja keeruline aru saada.

Küll aga võin rõõmustada, et stereobalansi laiendaja-korrigeerija "Air" on saanud täiesti uue algoritmi, on endiselt pagana lihtne kasutada, aga soundib nüüd väga naturaalselt ja hästi.

Ümber on tehtud ka limiteri osa, ning on lisatud kompressori funktsioon. Ja nendega on siin asjad väga põnevad ning paljutõotavad -

Minnes kaugele tagasi ajalukku, kui kompressoreid polnud veel leiutatud, siis istus stuudios helimees, kes hoidis volume-nuppu peos ja ootas hetke, mil tema teada pidi tulema see valjem koht loos ja keeras siis õigel hetkel nivood maha-peale. See oli aga küllalt keeruline, eriti kui seda tuli täpselt ja kiiresti teha. Nii leiutatigi kompressorid - masinad, mis hakkasid sama asja automaatselt tegema. Oma häda on aga nendegagi - kui helimees teadis, millal "pauk" tuleb ja oli selleks valmis, siis masin ei tea ju midagi ja reageerib vaid vastavalt sellele, kuidas tema atakk ja reliis on paika pandud. See aga ei pruugi mitte alati kõige naturaalsemat tulemust anda.

Har-Bal analüüsib kõigepealt kogu träki üksipulki läbi ja toimetama hakkad sa mitte loo mingi üksiku jupi kallal, vaid terve träki info kallal korraga, faktiliselt n.ö "off-line"-meetodil, kuigi töö käib muidugi reaal-ajas ja sa reaal-ajas ka kuuled, kuidas see, mida sa muudad, muutub. Seega ei tule Har-Bali jaoks siin ükski nüanss üllatusena ja tänu sellele on tulemus hoopis midagi muud, kui tavalise kompressori puhul.

Võiks öelda, et Har-Bali kompressor kõlab nagu "vana hea helimees volume-nupuga" ja sellega saab loo ikka pagana valjuks pannkoogiks pressida, ilma, et asi kübetki moonutama läheks.

Täiesti teistmoodi lähenemine asjadele ja väga võimas tööriist.
Vasta