Mikserpuldi häälestamine.

Tegevmuusikute rõõmud ja mured

Moderaator: Moderaatorid

Vasta
Marchrabbit
Äss
Äss
Postitusi: 221
Liitunud: 15 Mai 2009, 22:51

Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas Marchrabbit »

Palun kogenud muusikute nõuannet. Nüüd ju uus pult ja mikker ostetud ja bänd ootab tohutut kvaliteedi hüpet. Kuidas on õge mikserpuldist heli paika keerata? Kas seda võib teha ka kõrvaklappide abil? Mõtlesin nii,et paneks klapid pähe ja siis mängiks (kordamööda ja koos)ning kuulaks,mida vaja keerata on. Hetkel oleme keeranud heli kiiruga kõlarite taga olles paika ja on tulnud tagasisidet,et heli võiks parem olla. Ja seda meie uhiuue mikserpuldiga! :oops:
ansambel "Lihtsad Poisid"
Ivar
Äss
Äss
Postitusi: 213
Liitunud: 30 Okt 2006, 14:12

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas Ivar »

Ikka ilma klappideta, ega teil sümfooniaorkester pole. Mis suhtes võiks heli parem olla-pillide balanss paigast ära või sagedused? Ega muud nippi polegi, kui oma kõrv on kuningas, kuulamise järgi paika panna. Arvestada tuleb faktiga, et kõlari taha kõrged ei levi. Nii et kuulake korra eestpoolt kõlarit,
Ja veel-ei tasu väga uurida ka suvalise tädi maali või onu antoni arvamust, eks nii mõnigi tahab tähtis olla ja helimeest mängida. Miks peaks nemad muusikutest paremini jagama soundi?
Marchrabbit
Äss
Äss
Postitusi: 221
Liitunud: 15 Mai 2009, 22:51

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas Marchrabbit »

Põhiline probleem on kogu aeg,et vokaalid on liiga peal ja bassi on vähe. Samuti probleem kõrgete helidega.Võibolla ei julge bassi ja kõrgeid piisavalt peale keerata. Kas klappidega reguyleerimine on ilmne ülepingutamine või hoopis reaalsest saundist liiga erinev? Shure PG 58 mikker on tuhmivõitu ka.
ansambel "Lihtsad Poisid"
alland
Autoriteet
Autoriteet
Postitusi: 63
Liitunud: 15 Juul 2009, 20:13

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas alland »

Marchrabbit kirjutas:Põhiline probleem on kogu aeg,et vokaalid on liiga peal ja bassi on vähe. Samuti probleem kõrgete helidega.Võibolla ei julge bassi ja kõrgeid piisavalt peale keerata. Kas klappidega reguyleerimine on ilmne ülepingutamine või hoopis reaalsest saundist liiga erinev? Shure PG 58 mikker on tuhmivõitu ka.
Mõned mõtted - "kehva saund" üldjuhul (kui päris rikkis ja moonutav ja ragisev tehnika välja jätta) tähendab paigast ära olevat sageduste pilti. Alustuseks piisab, kui mõelda, et mistahes bänditaoline muusika-allikas teeb kõrgeid, keskmisi ja madalaid sagedusi ning püüda nendega varieerides asja "paremaks teha".

1) Kõrvakatega pane siis sound paika, kui kuulajad ka ainult kõrvakatega teie pidu naudivad :) Kui kuulajad on saalis, siis tuleb saund paika keerata nende kuuldekohast lähtudes. Kui teil on esialgu lühikeste juhtmete tõttu mikser laval, siis on see keerulisem, aga siiski tuleks proovida. See ei tähenda, et kõrvakaid ei saa üldse saundi tegemisel kasutada, aga see on isejutt. Muidu on kõrvakatega puldi taga saunditegemine nagu tugitoolis binokliga telekavaatamine. Mõne asja võid ju teravalt välja kuulata, aga üldpilt, mis saalis toimub, jääb tabamata.

2) Natuke sõltub miksi tegemine ka sellest, mis teil "enne oli". Kui bassi ka enne polnud, siis ega mikser seda imaväel juurde ei too. Oleneb, kuidas helitrakti lõpuots lahendatud on - on seal (ruumi jaoks) piisavalt võimsust ja riba (valkuhääldid, madalate ja kõrgete jaoks, keskmisi sagedusi enam-vähem ikka miski asi mängib).

3) Kui kasutate Yamaha MG102 siis seal on ekvalaiseri osa kaunis nõrk, aga seegi tuleks ära kasutada. Hea oleks, kui tervikmixi jaoks on mikseri ja lõppvõimendi vahel kasvõi 5-ribaline graafiline EQ, et sealt helipildile rusikareegli kohaselt kerge "naeratus" peale panna (kesmised sagedused veidi allapoole suruda ja ääred ("suunurgad") - st kõrgemad ja madalamad ülespoole. Vokaali liigne esiletükkimine tähendab ka sagedasti mitte seda, et vokaal oleks ise liiga kõva, vaid et inimhääle keskmised sagedused domineerivad, püüa neid maha võtta.

4) Igaühe arvamust ei saa tõepoolest kuulata, sest neid on liiga palju. Samas on tragöödia ka see, kui bänd (või selle soundimees) ise aru ei saa, et asi paha on. Püüdke publiku poolt kuulates asi nii heaks ajada, kui ise oskate ja siis ehk oskab mõni kogenud nupukeeraja teile ka helipilti kuulates head nõu anda.
Duke Ellington: If it sounds good, it is good.
Korg KronosX & M3 & Pa2x Pro • NI Komplete 7 & Kore 2 • Reaper • Ableton • Omnisphere • soundcloud.com/allandd
Ivar
Äss
Äss
Postitusi: 213
Liitunud: 30 Okt 2006, 14:12

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas Ivar »

alland kirjutas:
Hea oleks, kui tervikmixi jaoks on mikseri ja lõppvõimendi vahel kasvõi 5-ribaline graafiline EQ, et sealt helipildile rusikareegli kohaselt kerge "naeratus" peale panna (kesmised sagedused veidi allapoole suruda ja ääred ("suunurgad") - st kõrgemad ja madalamad ülespoole.
Vot seda naeratust by default mina ei poolda. Minu põhimõte on, et lõpueku sirgeks ja kanaliekudega iga kanal paika panna. Lõpueku on ülioluline, aga justnimelt ruumi resonantside ühtlustamiseks. Ehk siis-kumisevas ruumis näit 250 hz maha , kui kõrgeid vähe, siis siis neid tõsta. Olen mänginud saalis, kus mingi kindel kesksagedus on läinud resoneerima, sellegi suutsin lõpuekuga eemaldada. Samuti kasutan lõpuekut, kui lasen oma puldi läbi kohaliku PA, kus tihti võimsad supakad või lihtsaly crossover paigast ära-siingi teen järelkorrektsioonid lõpuekuga.
alland
Autoriteet
Autoriteet
Postitusi: 63
Liitunud: 15 Juul 2009, 20:13

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas alland »

LõpuEQ jutu põhimõte on õige. Samas see ruumiresonantsi eq on veidi kõrgem pilotaaž ja eeldab, et seal on ikka tõesti rohkem kui 5 riba ja kanali-eq'ga saab midagi paika panna, kui kanalil see on :) praegusel juhul pole kanalis suurt midagi peale standardse 3 riba ja lõps pole vist üldse midagi...
Korg KronosX & M3 & Pa2x Pro • NI Komplete 7 & Kore 2 • Reaper • Ableton • Omnisphere • soundcloud.com/allandd
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas raen »

Mikserpuldi kasutamine vajab jah pisut õppimist, nii puht-tehnilise kui ka muusikalise poole pealt.

Kõige esmalt tuleb iga kanali sisend-tundlikkus paika keerata. Keera kanali EQ nulli st. keskasendisse ja lase lauljal või pillimehel laulda-mängida nii valjult, nagu ta seda esinemise ajal teeb. Keera samal ajal kanali gaini nii palju peale, et läheb pisut "punasesse" ( indikaatori pealt vaatad ) ja siis keera natuke maha tagasi. Nii jätagi. Nüüd on sul garanteeritud, et sisend-signaal on piisavalt tugev, aga ei aja sisendit ka moonutama. Hiljem võid veel vajadusel asja muidugi korrigeerida, tavaliselt lähevad ju muusikud ikka hiljem "hoogu" ... :)

Nii teed iga kanaliga, ka näiteks sündiga jne. Nendel pillidel ja aparaatidel, millel saab väljund-tugevust muuta, keera muidugi seadme enda volume nupp alati põhja.

Alles nüüd hakka puldi volume-nuppudega pillide omavahelist vahekorda keerama.

EQ kasutamine on omaette pikk teema. Siin on mitmeid erinevaid koolkondi ja arusaamu asjast, aga minu seisukoht on, et EQ on asi, mida oleks parem üldse mitte näppida. Igal pillil-lauljal on ju oma soundliline "nägu" ja EQ-ga selle kallale minna oleks ju sama, kui pillimeeste endi nägusid hakata füüsiliselt moonutama. Las asjad kõlavad võimalikult nii, nagu nad naturaalselt kõlavad ja ära ela oma elu keeruliseks!

Küll võiksid muidugi LOW CUT filtrid, kui need puldil olemas on, sisse lülitada nendel kanalitel, mis ei vaja madalat bassitüma. Ehk siis sisuliselt kõigil, peale basskidra ja basstrummi.

Sellega saad miksingu kohe palju puhtamaks. Kui aga ikka tundub mõni pill liiga bassine ja kõmisev, keera natuke basse maha. Kui tundub, et kusagil keskmiste sageduste kandis on midagi, mis häirib või resoneerib, või segab mõnda teist pilli, püüa seegi sagedus üles leida ja maha keerata. Samas pead arvestama, et seal keskmiste sageduste kandis on enamuse pillide võtmesagedused, seega ole ettevaatlik neid välja rehitsedes. Kui tundub, et mõnel asjal on kõrgeid vähe, siis keera samuti sellel asjal basse maha, nii on kõrgetel sagedustel ruumi kõlada.

Igasugusest sageduste peale keeramisest mina hoiduks, sest see on väga keeruline ja subjektiivne teema ning lihtne on sound hoopis koledaks keemiaks pöörata. Kõrv väsib kiiresti ja kaotab kriitikavõime, ruumi akustika muutub õhtu jooksul, rahvast tuleb juurde-läheb minema, õhuniiskus muutub jne.

Ehk siis taaskord - ära ela oma elu keeruliseks ja hoia EQ-d võimalikult nullis ning sound loomulik. Ja olge ise laval rõõmsad, vabad ning loomulikud! :)
Marchrabbit
Äss
Äss
Postitusi: 221
Liitunud: 15 Mai 2009, 22:51

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas Marchrabbit »

Tänan nõuannete eest. Täna sai siis katsetatud ja proovisin neid soovitusi kasutada. Tulemus sai palju parem. Natuke kasutasin Allandi soovitusi ja natuke Raeni omi . Kuna puldil on tõesi ainult 3- ribane eq,siis pidin sealt õige natuke "naeratuse"kujundit sisse keerama. Kompressori nupust ei saa veel hästi sotti,kuidas seda kasutada? Tundlikkuse nupu juures on ka mingi filtri lüliti,aga selle kohta ei sanud ka juhendist hästi aru,kuna juhend on võõrkeelne. Kui keegi veel natuke seletab,võib souyndist isegi asja saada.
ansambel "Lihtsad Poisid"
Kasutaja avatar
raen
Autor
Autor
Postitusi: 1314
Liitunud: 17 Okt 2004, 18:33

Re: Mikserpuldi häälestamine.

Postitus Postitas raen »

Kompressor töötab sel väga lihtsalt - mida rohkem nuppu peale keerad, seda suuremaks läheb ratio ja madalamale laskub threshold. Ehk maakeeli - rohkem kompressiooni.

Kella 10 ... 11 juures peaks olema enamusel juhtudel piisav

Aga see nupp seal gaini poteka juures ongi see LOW CUT, millest eespool juttu oli. Lükka see sisse kõigil pillidel, peale basskidra ja basstrummi
Vasta